Beskrajem svijeta - TV studio u naprtnjači

IZLOŽBA

mjesto održavanja: Tehnički muzej, Savska cesta 18, Zagreb
datum početka/završetka: 27.11.2008. / 27.01.2009.
radno vrijeme: utorak – petak od 9.00 do 17.00; subota i nedjelja od 9.00 do 13.00; ponedjeljkom i blagdanom zatvoreno
cijena ulaznice: 10,00 kn
podatak o vodstvu: prema dogovoru za grupu sa deset i više posjetitelja
autor stručne koncepcije: Krešimir Bašić
autor likovnog postava: Ante Serdar
organizator: Tehnički muzej, Zagreb

Mario Saletto jedan je od najplodnijih, ako ne i najplodniji autor televizijskoga putopisno-dokumentarnog žanra u Hrvatskoj.

Na monografskoj izložbi Beskrajem svijeta - TV studio u naprtnjači otkrit ćemo kako je nastala serija Beskrajem svijeta i to dio snimljen 16-milimetarskim kamerama, koje sam nazvao TV studio u naprtnjači, koji smatramo neponovljivim vrhuncem njegova stvaralaštva, posebno s obzirom na uvjete u kojima je proizveden.

Svestranost je riječ kojom bismo opisali Marija Saletta, strastvena ljubitelja putovanja i putopisca, urednika, redatelja, scenarista, snimatelja i novinara, učitelja skijanja, planinara s položenim ispitom Gorske službe spašavanja, sportskog automobilista i ronioca, predana nautičara, samograditelja.

Najpoznatiji je kao čovjek s kamerom kojeg krasi izvanredna sposobnost montažnog snimanja. Iako prisiljen na kratke kadrove i prekide svake tri minute, uspijeva nepogrešivo snimiti događaje u kontinuitetu i cjelini. Bez obzira na uvjete njegove su snimke tehnički korektne. Da bi to uspio razvija svoj koncept snimanja TV studio u naprtnjači, a koji prvenstveno predstavlja način samostalna rada bez klasične logistike i velike ekipe u manje dostupnim sredinama.

U radnome smislu taj koncept podrazumijeva malu ekipu koja ima vrlo širok spektar znanja i vještina kako bi preživjela u teškim uvjetima rada na terenu, između ostaloga dobro poznavanje upravljanja raznim prometnim sredstvima, osnovno medicinsko znanje i poznavanje raznih jezika i kultura.

U stvaralačkom smislu za koncept je nužno postizanje barem minimuma profesionalnog standarda, što je vrlo zahtjevan zadatak koji pretpostavlja ne samo odlično poznavanje i svladavanje snimateljskog rada i tehnike uopće nego i izrazitu sklonost improvizacijama i inovacijama.

U tehničkome smislu prijeko je potrebna snimateljska oprema koju može ponijeti i njome raditi samo jedna osoba. Danas, u doba digitalizacije, to se podrazumijeva, ali u vrijeme kada je oprema profesionalne snimateljske ekipe težila više od stotinu kilograma, to je bila svojevrsna revolucija.
Snima iz zraka, pod vodom te na svim mogućim plovilima, vozilima i letjelicama. Prvi je snimatelj TVZ-a koji je snimao skijajući se. Za kameru izmišlja jeftina (i lagana) rješenja kako bi rezultat bio sličan onome koji se postiže njemu nedostupnom tehnikom. U improviziranoj tamnoj komori - crnoj vrećici od glota - na terenu spretno mijenja filmove.
S obzirom na to da je većim dijelom prisiljen raditi bez sinkronog tona, pozorno bira sekvence koje se mogu kvalitetno pošumiti (naknadno proizvesti i montirati ton) u Zagrebu. Kao novinar smatra da je televizija medij u kojem tekst mora biti podređen slici te stoga najprije montira sliku i tek onda prema točno odštopanim sekvencama piše tekst. Njegovi scenariji puni su duhovitih zapažanja.
Serija Beskrajem svijeta - 125 epizoda javnosti poznate sa špicama Beskrajem svijeta - Afrika, - Azija, - Južna Amerika, - Skijališta svijeta i - Na tri oceana; Jedrima oko svijeta; Pustolovina u Hrvatskoj, snimana TV studijem u naprtnjači temeljenim na 16-milimetarskim filmskim kamerama, postala je najprodavaniji HTV-ov proizvod u inozemstvu te prvi koji je prodajom pokrio troškove putovanja i snimanja po svijetu.

povratak